Blog Archive

SOCIAL MEDIA

Hukum dunia

Saturday, October 29, 2011

Assalamualaikum. :)

Hi!

kali ni i nak tulis pasal benda yang memang i asyik duk fikir dalam-dalam sejak dua menjak ni. 

kenapa isteri kena taat kepada suami? kenapa?

dulu, ni dulu tau, DULU i rasa lelaki tak da lah hebat mana pun. i rasa peratus perempuan baik lagi banyak dari peratus lelaki baik. jadi kenapa kena taat dekat orang yang tak berapa baik.

tapi, bila i dah tengok sendiri impak lelaki, i change my mind. instantly. apa yang Allah suruh semua mesti ada sebab kan. dan sekarang i dah nampak dah sebab tu.

seriously, i rasa impak lelaki ni sangat besar. kalau dia memang baik, orang keliling dia semua pun senang nak kearah kebaikan. tapi kalau memang durjana, durjanalah orang sekeliling dia.

macam majoriti kes zaman sekarang ni. isteri kemain baik, lemah lembut bagai, tapi suami macam hampeh, anak-anak pun jadi hampeh. 

tapi i rasa, tak banyak yang isteri perangai hampeh, suami soleh, anak hampeh. selalunya, emak-emak jahat ni  tak melekat dekat anak. anak belajar lebih dari apa yang bapa dia buat. i rasa la. dan i rasa jugak, sebab memang nature lelaki adalah ketua, dan nature perempuan cepat berubah hati, i rasa senang je lelaki ni tadi nak betulkan isteri dia yang hampeh tadi tu.

tengok. sifat semulajadi manusia pun Allah dah plan betul-betul. lelaki macam ni, perempuan macam ni. masing-masing ada peranan masing-masing. Jadi tok sah nak kalut pergi tuntut hak sama rata bila memang takkan sama rata pun.

DAN sebab impak lelaki yang terlampau besar ni lah, i rasa tak salah kalau perempuan memilih. bukan mencari kesempurnaan, tetapi yang boleh membawa kearah kebaikan. kalau seorang suami, dan seorang ayah itu goyah, maka goyahlah institusi kekeluargaan itu. Besar kan tanggungjawab. sebab besarnya tanggungjawab ini lah i rasa, isteri patut taat pada suami.

waaaah athirah dah makin pandai buat conclusion. heeeee.


ok geeeeeeeli. HAHA.

2 comments :