HI!
Quick post sebelum kita semua tidur.
lahir sebelum 1980.
Ya mereka tua. mereka tak tau guna facebook. mereka tak tau main internet. mereka tak tahu guna smartphone. mereka tak tau order McD apatah lagi Subway. tapi jangan la marah. Apa yang mereka tak tahu tu semua tak ada masa zaman mereka dahulu. Memang la mereka tak tahu nak navigate. Cuba suruh tangkap ikan ke, toreh getah ke, bertukang dekat rumah ke. confirm mereka tahu.
Jadinya itu tanggungjawab kita youngsters, untuk ajar mereka. dengan lemah lembut. seperti mana mereka ajar kita dulu. bukan dengan marah-marah. bukan dengan buat muka 'eh, ini pun tak tau ke?'. Mereka tak ajar kite macam tu dulu kan. Ada ke mereka kata 'eh, basuh berak pun tak tau ke? peliiissssss.'
Bukan apa. sedih bila tengok pembuat Sandwich Subway Sunway Pyramid (saja nak orang tau awak rude) marah seorang pakcik yang tak reti nak order. Awak marah marah confirm la pakcik tu tak faham. Pakcik tu tak bengap (bahasa awak guna), awak yang bengap. Awak yang tak reti nak entertain orang. Macam mana boleh lepas duduk dalam kerjaya service line ni? musykil.
Lagi satu. sedih jugak bila pergi area area kedai smartphone. Selang beberapa kedai je mesti ada anak yang tengah marah ibubapa sebab tak reti beli dan guna smartphone. Awak yang muda. Kalau awak IT savy sangat awak terangkan la. phone mana bagus phone mana tak bagus. jangan marah marah. Lagi bagus kalau awak ada duit. beli smartphone guna duit sendiri. tak payah nak mintak duit parents awak yang tak reti apa-apa pasal smartphone tu kan. ye dak?
Jangan risau. Semua orang pernah buat silap. Saya pun. sampai kena tegur dengan Abah,
'Amboi akak ni pandai sikit eksyen eh,'
ok tersentap sekejap.
Semua orang pernah buat silap. Apa yang penting sama ada kita nak ke tak berubah lepas tahu kite dah buat silap.
Saya tahu payah. pelan pelan ye.
Post a Comment